Then Swänska Argus

Argus ögon blickar ut mot omvärlden – och förundras!

Vem lurar vem?

leave a comment »

Den här spaningen började som något annat, men efter en stunds funderade riktades argusögat åt ett annat håll. Det har sin upprinnelse i AMF pension och affären med tidigare chefers löner och pensioner. Inte minst Wanja Lundby Wedins uttalanden har fått mig att återigen ställa mig en fråga som jag undrat över många gånger tidigare: hur dumma tror somliga höga representanter för etablissemanget egentligen att vi är, och än viktigare: hur länge ska vi fortsätta låta dem tro att vi är det?

Lundby Wedin försöker nu två sina händer med att hon blivit ”grundlurad” beträffande AMF-chefernas pensionsprogram. För det första är det ännu oklart, åtminstone för mig, vem det är hon menar har lurat henne. Hittills har hon bara uttryckt att hon blivit lurad i största allmänhet. Men man blir inte bara lurad, det fordrar att det faktiskt är någon som luras också, och jag undrar vem denna någon är i det här fallet. (Och så undrar jag varför hon i media inte fått några frågor om det, men det är en angränsande spaning som jag får anledning att återkomma till.)

Antingen har Wanja Lundby Wedin deltagit så aktivt i styrelsearbetet som ett engagemang av den digniteten kräver – vilket hon borde göra med den ersättningen, och i så fall är det en av två saker som ligger bakom att hon inte gjort något förrän nu: ren och skär dubbelmoral eller ren och skär inkompetens.
Eller så sköter hon inte sitt styrelseåtagande, utan sätter upp det på sin c/v och inkasserar lönen.

Jag tror inte att Lundby Wedin blivit lurad, jag tror hon försöker lura i oss att hon står för något annat en hon verkar för i praktiken. Och hon är inte ensam om det. Hur länge ska vi låtsas låta oss föras bakom ljuset? Såhär sa Magnus Betnér apropå Björn Rosengren en gång:

Kan man sälja svenskarnas eget telefonbolag tillbaka till svenskarna samtidigt som man går på porrklubb och kallar Norge Sovjetstat och ändå finnas kvar i jobbet så finns det hopp även för mig.

I en återigen angränsande spaning tycker jag det är intressant att notera att det annars stormar väldigt lite kring själva Lundby Wedin i den här affären. Hon sitter uppenbarligen väldigt säkert. Somliga andra offentliga personer i olika maktpositioner kan knappt byta scarf förrän media finner det påkallat att locka fram allehanda figurer för att kräva vederbörandes avgång, vilket näppeligen tarvar stor möda.

Written by Then Swänska Argus

24 mars 2009 den 21:32

Publicerat i Personer, Politik, Retorik

Kommentera

