Then Swänska Argus

Argus ögon blickar ut mot omvärlden – och förundras!

Annika Östberg Deasy

leave a comment »

En av 134 svenska medborgare som hålls i fängsligt förvar utomlands är Annika Östberg Deasy som hitills suttit 28 år i amerikanskt fängelse. Hon är också den som fått mest uppmärksamhet i svensk media, och den allt dominerande bilden har varit av en i princip oskyldigt dömd svenska som orättvist och hårt hålls kvar i ett orättvist långt fängelsestraff av grymma guvernörer i Californien (för närvarande Arnold Schwarzenegger!) Att jag överhuvudtaget tar upp det här är inte för att jag direkt motsätter mig att hon får avtjäna sitt straff, eller åtminstone återstoden av det, i svenskt fängelse, även om jag inte kan förstå varför. Det rör sig om en kvinna som lämnade Sverige när hon var sex år och därefter aldrig varit här. Den koppling som finns till fäderneslandet är att hon fortfarande av någon anledning är svensk medborgare och att hon tydligen har en mor här, vilket är den enda familj hon har kvar, om jag förstått saken rätt. Det kan väl vara skäl, men man kan också se det som att en tunn koppling till Sverige erbjuder en möjlighet att få avtjäna ett betydligt kortare straff än det utdömda i vad jag tror är bekvämare omständigheter än ett amerikanskt fängelse. Hennes uthållighet i att försöka få till stånd en förflyttning är dock beundransvärd.

Det jag finner anmärkningsvärt är att den dominerande svenska mediebilden verkar gå ut på att Östberg är i princip oskyldig. ”Hon satt i bilen när hennes pojkvän for omkring och mördade”, ungefär. Såhär ser mig veterligen den mer riktiga historien ut:

30 april 1981 rånmördade Östberg och hennes pojkvän Bob Cox den pensionerade restaurangägaren Joe Torre. Annika hade planerat dådet, de stämde möte med Torre för att sälja stulet kött. Medan Annika Östberg distraherade Torre genom att låtsas ta fram köttet ut bilens baklucka sköt Cox honom två gånger, varpå de stal hans plånbok. Paret flydde dagen efter mot Kanada på Highway 29 men fick punktering. Medan Cox började byta däcket gick Östberg in i buskarna för att uträtta sina behov. Då stannade polisen Richard Helbush för att hjälpa till med däcket. Cox började bråka med Helbush. Östberg klev då fram och distraherade polismannen på samma sätt som vid förra mordet, genom att leta i sin handväska efter det körkort hon inte hade. Cox sköt Helbush flera gånger i ryggen och bakhuvudet. Östberg sade till Cox att stjäla polisens plånbok och att gömma kroppen i ett intilliggande dike. Paret stal polisbilen och flydde vidare men stoppades snart av polisen och skottlossning utbröt. Cox sköt och lämnade sedan vapnet till Östberg som laddade om och gav tillbaka vapnet till Cox. Först efter att Cox skottskadats gav paret upp. Deasy har i förhör redogjort i detalj för brotten.
Inte så oskyldig som hon framställts, menar jag. Nu verkar hon av rapporteringen att döma vara på väg till Sverige igen, inte mig emot, men gärna lite nyansering i rapporteringen.

//Uppdatering// Enligt andra uppgifter lämnade Annika Deasy Sverige när hon var elva år, inte sex som jag angivit ovan. Jag vet inte vilken uppgift som är den riktiga.

Written by Then Swänska Argus

07 april 2009 den 11:33

Publicerat i Journalistik, Personer

Kommentera

