Then Swänska Argus

Argus ögon blickar ut mot omvärlden – och förundras!

"Jamen uschäckta ‘rå!

leave a comment »

Jan Emanuel Johansson om att ha försökt hyra ut en lägenhet i Stockholm för 40.000 kr i månaden och ett hus i Visby för 140.000 kr i månaden:

Jag har inget att be om ursäkt för. Däremot har detta varit väldigt pinsamt. Pinsamt för att päron och äpplen har blandats, och pinsamt för mig att framställas som någon som försöker skinna fattiga änkor på oskäliga hyror.
Jag är däremot ledsen. Ledsen för att partikamrater, vänner och familj återigen hamnat mitt i skottgluggen i en mediajakt där jag som privatperson jagas.

Anna Odell, elev på Konstfack, om att spela psyksjuk:

Jag beklagar om någon tagit illa vid sig men ångrar inget. Jag står för det jag gjort. … Jag skulle aldrig driva med psykiskt sjuka.

(Är det inte precis det hon har gjort?)

Annika Falkengren, vd på SEB när det uppdagades att hon förment ädelt gått ut och påvisat att hon avstått från årets bonus, men ”glömde” tala om att hon fick en löneökning på 28%:

Det känns väldigt lätt att be kunderna om ursäkt, men framför allt vill jag be medarbetarna om ursäkt. Vi tänkte fel. Avsikten var god, men det blev väldigt fel.

(Vilken avsikt var det som var god, och på vilket sätt, utom möjligen för Falkengren själv?)

Jimmie Åkesson om att bland annat ha sjungit med i en sång om Palmemordet innehållande texten ”Lisbet såg pistolen blänka, strax därefter var hon änka”:

Jag förstår att det kan upplevas som stötande och osmakligt och vill be om ursäkt om någon har tagit anstöt. Det har aldrig varit min avsikt att såra någon

Helga Baagoe efter att en svt-medarbetare skickat blommor till den ryska ambassaden efter att de uttryckt missnöje med svt:s mellanakt Tingeling i årets melodifestival:

SVT har inte bett om ursäkt, det är projektledaren för Melodifestivalen som själv har tagit det här initiativet. En annan viktig distinktion är att han inte ber om ursäkt för humorinslaget, däremot blev han förbryllad över de starka känslor som pressattachén på den ryska ambassaden uttryckte. Då ville han på ett mellanmänskligt plan uttrycka att han var ledsen för att de har blivit upprörda.

Kommunals förbundsordförande Ylva Thörn om Wanja Lundby-Wedin och AMF-affären:

Nu sätter vi punkt.

Det är inte upp till den felande parten att sätta punkt.

Idag tycks inställningen till medmänsklighet framtvinga en omdefiniering av vad en ursäkt innebär. ”Jag ber om ursäkt, men bara om jag möjligen råkat såra någon. Själv anser jag inte att jag har gjort fel. Och OM jag skulle ha gjort något fel, så har i alla fall jag lämnat hela saken bakom mig nu.” Tänk dig att du körs i ilfart till sjukhuset med brusten blindtarm, varpå kirurgen i stället amputerar höger arm, och efteråt försvarar sig med ”du får ursäkta, men jag har lämnat det där bakom mig nu”.

Written by Then Swänska Argus

07 april 2009 den 10:57

Publicerat i Personer, Politik, Retorik

Kommentera

