Then Swänska Argus

Argus ögon blickar ut mot omvärlden – och förundras!

SAAB räddat?

leave a comment »

SAAB + Spyker

SAAB + Spyker

Den för större delen av allmänheten okända holländska sportbilstillverkaren Spyker blir då till sist den som efter många turer får klartecken av GM att köpa SAAB. Trollhättan jublar. Jag förstår det, och har full respekt för den frustration och osäkerhet som måste ha rått i många industriarbetarhem under den långa tid SAAB-affären rullat på. Men är det här verkligen en räddning? Precis som när Koenigsegg var aktuella som köpare handlar det om ett ytterst litet prestigemärke som köper ett mycket litet nischmärke, närmast ett entusiastmärke. Jag gillar SAABs bilar skarpt, har själv ägt och kört två med stort nöje, men faktum kvarstår: SAAB har inte kunnat uppvisa vinst på att sälja bilar på, vad är det, 25 år?

Efter vad som går att utläsa av medias rapportering har SAAB:s vd Jan-Åke Jonsson hållit pessimismen stången och fört bolaget framåt genom krisen på ett föredömligt sätt (en kommande karriär skulle kunna liggande inom chefsträning, tror jag, det är inte många näringslivets toppar som ridit ut stormar på samma sätt med, vad det verkar på medias rapportering, fortsatt stort förtroende såväl hos personal som allmänhet). Men det klingar ändå en smula illa i mina öron när SAABs nya affärsplan presenteras (det är ett bra tag sedan nu) som visar hur SAAB ska tas ur den negativa trenden och vända krisen inom bolaget. Var har den affärsplanen gömt sig de senaste 25 åren? SAAB har inte visat vinst inom överskådligt tid, hur ska det kunna göra det nu plötsligt?

När GM 1990 tillsammans med svenska Investor köpte SAAB, hade man två modeller i sitt bilprogram och sålde årligen cirka 93.000 bilar. 20 år senare, varav de senaste 12 med GM som ensam ägare, hade man två modeller i sitt bilprogram och sålde årligen cirka 93.000 bilar. Detta tvärtemot vad de flesta bilmarknadsanalytiker läste ut av marknaden: man måste ha ett bredare modellprogram för att överleva som bilmärke.

Men SAAB:s profil som föregångare inom teknik, kvalitet och innovationer då? Ja, många trodde nog att det var just detta som intresserade GM vid köpet, men vad som hände visar på något annat. Mycket av SAAB:s tekniska utveckling har på senare år försenats eller av GM lanserats inom andra av koncernens märken, så att när exempelvis en ny 9-5 till slut kunde presenteras, hade Opel lanserat en ny modell strax innan, och SAAB-bilen fick bära epitetet ”en Opel med SAAB-logga”, vilket inte lockar SAAB-entusiasterna, även om det kanske snarare var den nya Opeln som byggde på en bra SAAB.

Det är viktigt med jobb i Sverige, men är det viktigt att industrier och företag som inte klarar att driva sin verksamhet finns kvar? När man talar om underleverantörer som kanske dukar under om SAAB försvinner kan man också ställa frågan vilket entreprenörskap och vilka innovationer som kvävs av att exempelvis en ort som Trollhättan domineras av en industri. (Dessutom kan man i medias rapportering ibland behöva påminna sig om att SAAB är ett litet märke, även hos sina underleverantörer…)

Grattis, SAAB. Eller…?

Läs även:

När kan SAAB bli lönsamt? (SvD.se)

Om SAAB-Spykers framtid (DN.se)

Annonser

Written by Then Swänska Argus

28 januari 2010 den 09:50

Publicerat i Nyheter

Tagged with , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: