Then Swänska Argus

Argus ögon blickar ut mot omvärlden – och förundras!

Kaoset har urartat

with 3 comments

Kaoset i Stockholms Lokaltrafik har urartat. Idag tog det tre timmar för mig att ta mig till jobbet, och större delen av den tiden var jag tvungen att använda bil, vilket verkligen inte var någon önskan från min sida. Den så kallade störningsinformationen från SL:s sida var som vanligt fullkomligt uppåt väggarna, inte en siffra var rätt. När informationstavlorna i över en halvtimme inte visat någonting entydigt och riktigt så tog man helt sonika bort all dittillsvarande information och la in helt nya framtida tidtabeller, där man låtsades att de tågen skulle minsann gå. Och vi som stått och väntat i en timme på nästa tåg får fortfarande oss itutat att pendeltågen går med kvartstrafik.

Om det är fler än jag som har tröttnat på resekaoset, hör gärna av er till Banverket och Stockholmståg, som är ansvariga för spåren och tågen.

Men när Peter Eriksson (mp) satt och mumlade i radio i morse igen, slog mig återigen en önskan om att någon gång få höra en reporter ställa exempelvis just Peter Eriksson och hans miljöpartistiska kollektivtrafikresandeivrare frågan hur de har tänkt att se till att ett kaos som detta kan undvikas. Uppåt 700.000 resenärer beräknades drabbas av dagens oacceptabla totala debacle – hur många hade drabbats om ännu fler ”valt” att pendla kollektivt till sina arbeten? Svara på den, Peter och Maria, vad tänker ni göra för att undvika det?

Annonser

Written by Then Swänska Argus

22 februari 2010 den 15:53

Publicerat i Nyheter

Tagged with

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lösningen på problemet är
    1) Mer pengar
    och
    2) Mer pengar

    Till stor del är de här problemen, och många andra vinterproblem, resultatet av underbemanning när det gäller skötsel av framförallt växlar på vintern, samt dåligt och eftersatt underhåll av banan. Banverket behöver mer pengar, och de pengarna lär någon politiker behöva besluta om.

    Onkelborg

    22 februari 2010 at 17:43

    • Mer pengar ja, men även en radikal förändring av inställning. I jakten på vinst är den så kallade slimmade organisationen viktigare än nästan allt annat. En slimmad organisation är inte stort mer än en organisation där så få människor som möjligt ska göra så mycket som möjligt men endast av det som får anses vara så av avgörande betydelse att det inte kan undvaras utan att jobbet inte längre kan sägas bli utfört. Som till exempel vinterberedskap. För hur farligt är det här egentligen för affärerna? Om en månad pendlar de flesta som vanligt igen, och Landstinget, det vill säga pendlarna själva, har dessutom betalat den kompensation SL nu erbjuder som något slags plåster på såren efter den totala genomklappningen. 50 millioner beräknas den kosta, Landstinget kompenserar i sin tur SL.

      thenswanskaargus

      28 februari 2010 at 02:06

      • Den beredskapen kostar massvis med pengar, men att inte haft den har kostat massvis den med. Titta bara på alla produktionsstopp pga. ej fungerande järnvägstransporter. Ska du ersätta ett tåg så blir det en stor mängd lastbilar istället.. Vi pratar några tiotals lastbilar per tåg (beroende på längd.) (Eller ett par stycken bussar, om det nu är människor som ska transporteras.)

        Onkelborg

        05 mars 2010 at 20:50


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: