Then Swänska Argus

Argus ögon blickar ut mot omvärlden – och förundras!

”Skolan bör lära elever surfa anonymt” – DN.se

with 9 comments

I en debattartikel på DN.se skriver riksdagsmannen Karl Sigfrid (m)

Att lära ut hur man skyddar sig på nätet är skolans ansvar. Både nätbedragare och upphovsrättsorganisationer tar till allt värre metoder för att komma åt internetanvändares privata information. Samtidigt växer skadan som privat information i fel händer kan orsaka när vi lever våra liv på nätet.

Riksdagsledamoten Karl Sigfrid (m)

Riksdagsledamoten Karl Sigfrid (m)

För det första är ”guilt-by-association”-knepet i retoriken illa dolt och knappast särskilt lyckat. Sigfrid buntar här samman nätbedragare, som i allt väsentligt ägnar sig åt illegal verksamhet, och upphovsrättsorganisationer, som ägnar sig åt att bekämpa illegal verksamhet, nämligen upphovsrättsbrott. Vad än Sigfrid tycker om det, och det kan anas mellan raderna, så har vi en upphovsrättslagstiftning som gör det olagligt att kopiera och sprida upphovsrättsskyddat material. Sigfrid vill här hitta en bakväg och tycker att skolan ska ägna sig åt att hitta kringvägar runt en för honom ovälkommen lagstiftning. Det skulle vara intressant att se vad som skulle hända om en politiker skrev ett debattinlägg om att naturbruksgymnasierna borde lära ut ”knep för tjuvjakt”.

För det andra kan inte personligt integritetsskydd på nätet vara skolans ansvar. ”I den fysiska världen vet alla hur de skyddar det privata genom enkla åtgärder som att låsa dörren till bostaden.” Ja, och mer därtill – och det är inte i skolan man lär sig detta, det är i hemmet! På detta, liksom många andra områden, är det hemmet som är ansvarigt. Bra skolor gör redan mycket på det här området (men på viktigare områden än de som Sigfrid för fram; att kringgå upphovsrättslagar och blogga anonymt. Underliga prioriteringar den mannen har).

Jag håller med om frågans vikt, och att skolan här kan fylla en oerhört viktig funktion, men det kan inte som Sigfrid framhåller enkom vara ”skolans ansvar” .

”Skolan bör lära elever surfa anonymt” – DN.se.

Annonser

Written by Then Swänska Argus

02 juli 2009 den 10:46

Publicerat i Debatt

Tagged with , ,

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Vi som själva kan datorer eller har nörd-kompisar kan skydda oss men i jämlikhetens namn borde även mindre lyckligt lottade barn & ungdomar ges samma möjlighet.
    Och du behöver inte oroa dig över ev. lagbrott, IPRED strider mot Europakonventionen som numera är svensk lag, därför behöver man inte följa den lagstifning upphovsmaffian beställt.

    Henrik Pontén

    02 juli 2009 at 11:55

    • Ja, det bör de, men det kan inte vara skolans ”ansvar”. Det finns ett uppdrag inskrivet i läroplanen, men det kan bara täcka att man ska ha rätt att få kännedom om verktygen och dess användning. Det kan inte vara ett ”ansvar” för skolan att skydda sig mot de brott som kan begås på internet. Och i förlängningen, det som uttrycks lite mellan raderna i Sigfrids inlägg, tycker jag det är dubiöst att lägga in att skolan ska ha som ”ansvar” att lära eleven hur man försöker undgå upptäckt när man själv ägnar sig åt olaglig fildelning av upphovsrättsskyddat material, exempelvis.

      thenswanskaargus

      02 juli 2009 at 12:05

      • Men med ett liknande resonemang kan man hävda att skolan inte ska lära barnen att skriva heller. 100% av alla som gör brott på nätet gör det med hjälp av sina kunskaper i läsning och skrivning. I princip samtliga ”planerade” brott har en del i sig där någon har läst eller skrivit något. I en drog-uppgörelse i undre världen så kan de t.ex. slå till mot en viss adress, något de måste kunna läsa för att hitta till.
        Med detta i bakgrunden så kan man tydligt se att eftersom läsning/skrivning är en så vital del i en stor del av alla brott i världen, så bör det förbjudas. Man ska dock inte glömma bort att det finns flera aspekter av allt.
        Det är jättebra att lära ut bilkörning så att folk kan ta sig fram tryggt i trafiken; men alla som kan köra bil, kan även köra bil olagligt. Bara för att man har kunskapen som krävs för att köra mot rött ljus, för att läsa telefonkatalogen för att hitta sitt rån-offer, för att köra bulldozer då man ska riva ett hus osv betyder det inte att det är något man gör i dagliga livet!

        Skolan ska förbereda barn för livet, och det borde inkludera grundläggande lagar, iallafall de lagar som gäller för barnen, rättskunskap som t.ex. att utpressning ej är tillåtet. Barnen bör få datorundervisning så att de kan skriva och jobba med datorer, men även säkerhetskunskaper så att de kan förbli anonyma ifall en pedofil försöker luska ut saker, eller ifall något försöker lura dem på något sätt. Just på samma sätt som DU inte ger ditt telefonnummer, personnummer och adress till vem som helst som du möter på gatan, så ska inte ett barn behöva att riskera göra det då barnet är på internet.

        Kunskapen kan förstås användas i brottslig verksamhet, men du kan få en liten utmaning av mig…
        … jag vill att du nämner ETT ENDA skolämne där kunskaperna inte kan användas i någon brottslig verksamhet.

        Cristopher

        02 juli 2009 at 15:23

  2. Som nuvarande Internetanvändare med olika betalda VPN tjänster som inte ens sparar på loggar med ett samtidigt web läsar skript som döljer ditt rätta operativssytem samt nätläsare mm funderar man ibland på hur detta ska sluta med tiden när detta kan användas något fruktansvärt fel av fel personer.En människa som kan röja väg helt utan samvete är defintivt ingen bra frantidsversion på detta Internet.

    Tricky

    02 juli 2009 at 17:49

    • Varför är det så hemskt?

      Om jag går på krogen i Stockholm är jag helt anonym. Ingen vet vem jag är, ingen vet vad jag heter. Det är ju förstås trevligt om alla i hela Sverige skulle få en GPS sändare inopererad bakom örat, men jag skulle iallafall inte vilja ha ett samhälle där man är övervakad av någon hela tiden; integritetspriset skulle helt enkelt bli för stort.

      Om man tänker sig en pedofil… en pedofil skulle mycket väl kunna vara gömd genom olika VPN tjänster, men det samma gäller pedofilens tilltänkta offer. Genom en IP adress kan man få fram var i världen en person bor; är IP-adressen dold så kan inte pedofilen göra det. Visst, det blir marginellt svårare att få tag i pedofilen, men bevisen för kontakten kommer inte att finnas på olika servar, de kommer att finnas på offrets och på pedofilens dator. Enda sättet att veta om någon på nätet är pedofil i första början är att scanna samtliga samtal, och ha folk som kan övervaka samtliga MSN konversationer, med och utan voice-chat, övervaka samtliga facebook-inlägg etc. Det är helt ohållbart; därför är det viktigt att barn får lära sig vad anonymitet på nätet betyder; hur man skyddar sig från att någon oönskad kommer i kontakt med en, och så vidare.
      Sen är det självklart också viktigt att föräldrarna tar sitt ansvar, men vi måste komma ihåg att många föräldrar inte har en aning om vad säkerhet på internet innebär; de har bara läst om pedofiler etc i dagstidningar, men har inte en aning om att deras barn kan spåras i en handvändning av vem som helst som de har skickat en fil till (iallafall där P2P anslutningar har använts).

      Cristopher

      02 juli 2009 at 21:34

      • Ja, det är viktigt att barn får lära sig vad anonymitet på nätet betyder, för att skydda sig mot oönskade kontakter från personer med illasinnade intentioner. Det jag är kritisk till är att man propagerar för ett mål i skolan med motiveringen att man ska få lära sig hur man gör för att gömma sig undan myndighetsutövning.
        Ett sidospår i debatten är det som Tricky vidrör: vilket samhälle skapas när anonymiteten blir norm?

        thenswanskaargus

        03 juli 2009 at 11:28

  3. Upphovsrättsorganisationerna bryr sig inte om ”trivialiteter” som privatliv och rättssäkerhet. De vill bara ha pengar.

    calandrella

    02 juli 2009 at 21:35

    • De företräder upphovsmän som inte bara vill utan har rätt att få betalt för sitt arbete.

      thenswanskaargus

      03 juli 2009 at 00:24

  4. @Christopher
    Hela ditt andra stycke är riktigt, jag håller med. Elever bör få (och får redan) undervisning i ikt (informations- och kommunikationsteknologi) i skolan, liksom i rättskunskap, säkerhet på nätet, socialt samspel o.s.v. Men elever bör inte få undervisning med hänvisning till att man ska kunna undandra sig granskning vid olaglig verksamhet. I klarspråk: man ska i så fall få lära sig varför delning av upphovsrättsskyddat material är olagligt. Det har ingen bäring på läs- och skrivinlärning.
    Vad jag menar är återigen två saker: att säkerhet på internet är en jätteviktig fråga, men hänskjuter man hela ANSVARET för att barn tidigt lär sig detta till skolan har man avhänt föräldrar och samhälle detta ansvar, samt att det är fel att säga att skolan ska ägna sig åt att specifikt lära eleverna hur de gömmer olaglig verksamhet.

    thenswanskaargus

    03 juli 2009 at 11:36


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: